اخبار هنرمندان ، بازیگران

اخبار هنرمندان ، بازیگران

دانلود نرم افزار ، بازی آنلاین ، ورزشکاران ، سرگرمی
اخبار هنرمندان ، بازیگران

اخبار هنرمندان ، بازیگران

دانلود نرم افزار ، بازی آنلاین ، ورزشکاران ، سرگرمی

نخستین روبات انسان نمای پیشرفته ایرانی .....

با حضور رئیس جمهور
نخستین روبات انسان نمای پیشرفته ایرانی با قابلیت حرکت وتکلم رونمایی شد
خراسان - مورخ یکشنبه 1389/04/13 شماره انتشار 17590

نخستین روبات انسان نمای پیشرفته ایرانی محصول تلاش شبانه روزی ۲۰محقق کشورمان که با استفاده از فناوری روز روباتیک و با قابلیت حرکت و تکلم متن های از پیش تعیین شده ساخته شده است، روز گذشته با حضور رئیس جمهور در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن رونمایی شد.روبات انسان نمای «سورنا»، می تواند همانند یک انسان اما با سرعتی آهسته تر و با ترکیبی از حرکات دست، سر و پا گام بردارد. قد این روبات ایرانی ۱۴۵سانتی متر و وزن آن ۴۵کیلوگرم است و دوربین، میکروفن و اسپیکر از جمله تجهیزات جانبی آن است.

مهندس حمید طاهباز توکلی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه وزارت صنایع در گفت وگو با خراسان با اشاره به جزئیات این روبات انسان نما گفت: سورنای ۲ نمونه تکمیل یافته و پیشرفته تر سورنای یک است که در سال ۸۷ طراحی و ساخت آن انجام شد و حتی در این سال نمونه ای نمادین و ابتدایی از این روبات ارائه شد. وی گام برداشتن آرام و شبیه انسان، حرکات منظم دست و پا و حرکات مشابه رفتار انسانی را از ویژگی های سورنای ۲ عنوان کرد و افزود: «سورنا» هم اکنون دارای ۱۲درجه آزادی در پاها، ۸درجه آزادی در دست ها و ۲درجه آزادی در سر است. وی افزود: این روبات دارای قابلیت حرکت روی مسیر از قبل تعیین شده توسط موتورهای DC و سیستم مسیریاب و هم چنین حرکت و فعالیت به صورت دستی از طریق اپراتور است که پس از چندین ماه تلاش مستمر و شبانه روزی و با استفاده از آخرین فناوری های روباتیک نسل دوم سورنا (سورنای۲) در اندازه و وزن مشابه انسان ساخته شده است؛ به طوری که این روبات قادر است همانند یک انسان ولی با سرعتی آهسته تر و ترکیبی از حرکات دست و سر و پا گام بردارد. وی اضافه کرد: هم اکنون تیم مرکز وسایل نقلیه پیشرفته دانشگاه تهران (CAV) فعالیت خود را روی حوزه های شنوایی، بینایی و سخنگویی روبات آغاز کرده است و مراحل اولیه توسعه بینایی و صدا و ارتقای سطح هوشمندی، تقلید رفتارهای انسانی و افزایش سرعت گام برداشتن این روبات تا حد قابل توجهی پیشرفت داشته است که پس از تکمیل پروژه، شاهد رونمایی از نسل های بعدی این روبات خواهیم بود. به گفته مهندس توکلی، نسل های بعدی سورنا می تواند چهره ها اشیا، کلمات و جملات را تشخیص و عکس العمل مناسب از خود نشان دهد. وی با بیان این که طراحی و ساخت روبات انسان نما یکی از فناوری های در حال رشد در سطح جهانی است، تصریح کرد: تاکنون دانشگاه ها و صنایع مطرح دنیا پیشرفت های زیادی در این حوزه داشته اند. در واقع هدف از طراحی، ساخت و هوشمندسازی این نوع روبات ها، استفاده از آن ها در موقعیت های کاری حساس و دشوار به جای انسان و یا به عنوان همکار در کنار انسان است. دبیر انجمن مراکز تخصصی تحقیق و توسعه صنایع و معادن افزود: دینامیک غیرخطی، اینرسی بالا و حفظ تعادل و پایداری ضمن حرکت و تغییرات پیکربندی مباحث سخت افزاری و نرم افزاری پیچیده ای است که در بحث ساخت و کنترل روبات انسان نما با ابعاد بزرگ و وزن زیاد مشابه انسان بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه محققان کشورمان با به کارگیری این تکنیک ها، موفق به ساخت روبات سورنای ۲ شدند.

وی تصریح کرد: طراحی مکانیکی بدنه سورنا به گونه ای انجام شده است که بیشترین درجه آزادی قسمت های مختلف بدن تامین شود. ضمن این که برای تامین حرکت زبان با دقت بالا و بدون لق زدن مفاصل از هارمونیک درایو استفاده شده است. به علاوه ضمن تامین پایداری به صورت دینامیکی از حسگرهای فشار در کف پا نیز استفاده شده است. مهندس توکلی، ساخت روبات انسان نما را نتیجه تلاش بیش از ۲۰نفر از زبده ترین متخصصان و مهندسان روباتیک در بخش های طراحی، ساخت، نرم افزار، کنترل و بهینه سازی عنوان کرد که طی ۸ماه گذشته به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت بوده اند سورنا محصول بیش از ۱۰هزار نفر ساعت کار فشرده است. وی با اشاره به تاریخچه فناوری ساخت روبات های انسان نما خاطرنشان کرد: این فناوری سابقه ای چندین ساله در کشورهای پیشرفته دنیا دارد و در ایران نیز تاکنون تیم های تحقیقاتی متعددی در حوزه طراحی و ساخت روبات های انسان نما فعالیت کرده اند.

این روبات ها که گاهی در مسابقات روباتیک و جشنواره های علمی - پژوهشی نمایش داده می شود، به طور عمده در ابعاد کوچک است و پیچیدگی های دینامیکی روبات های انسان نما با ابعاد بزرگ را ندارد. وی تصریح کرد: نمونه های خارجی مشابه این روبات به دلیل چالش های فراوان دینامیکی - کنترلی به طور عمده توسط صنایع بزرگی همچون هوندا و با همکاری دانشگاه ها ساخته می شود. برای تبدیل شدن این محصولات به نمونه های تجاری و کاربردی، به سرمایه گذاری کلان و تحقیق و توسعه طولانی مدت نیاز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد